'Lab Report': UNGS 4319



TITLE
Penyembelihan lembu korban

OBJECTIVES
1) Kene la tau camane nak sembelih, lapah daging ni. Sampai bila nak harap kat orang-orang tua (pesan untuk diri sendiri juga).

2) belajar hukum-hukum dalam ibadah korban

3) Nak tambah carry mark untuk UNGS 4319 (objektif ni sepatutnya ade kat semua lab report subjek-subjek lain)
.
INTRODUCTION
(copy paste je kat mana-mana dalam internet. Lecturer tengok result ngan discussion je. Tak baca part intro ni)
.
MATERIALS AND APPARATUS
• Seekor lembu sihat
• Beberapa bilah pisau tajam
• Sebilah kapak atau golok
• Sekurang-kurangnya 4 utas tali sederhana tebal
• Pelepah nipah
• Kayu penyangga
• Penimbang
• Sebuah kereta labi
• Satu jag air sejuk penghilang dahaga

METHODS AND PROCEDURES

1. Bagi makan kat lembu secukupnya. Pastikan beliau dalam keadaan sihat walafiat. Pesan kat budak-budak, jangan main baling-baling batu kat lembu tersebut. Tak baik.

2. Selepas solat sunat hari raya aidiladha, tukar pakaian raya dengan sut yang lain. Dilarang pakai baju melayu raya semasa proses penyembelihan kerana itu tandanya anda tidak mahu menyumbang tenaga.
.
3. Bawa lembu ke tempat lapang. Pastikan tempat lapang itu tidak terlalu berbatu tajam untuk mengelakkan kesakitan pada lembu tersebut ketika landing. Pastikan juga kawasan lapang itu ada 2 atau 3 batang pokok atau tiang sebagai tempat menyimpul tali.

4. Gunakan teknik simpul tali yang betul untuk membuat satu simpulan tali pada leher lembu tersebut. Tali kedua digunakan untuk membuat ikatan pada kaki sebelah depan. Tali ketiga digunakan untuk membuat ikatan pada kaki sebelah belakang. Kaki kiri atau kanan? Bergantung kepada sebelah mana anda mahu lembu itu rebah. Kalau nak lembu tu rebah sebelah kiri, ikat pada kaki kiri untuk depan dan belakang (Sunat rebahkan lembu itu ke sebelah rusuk kiri)

5. Pastikan tali yang digunakan tidak terlalu halus untuk ikatan di tengkuknya. Nanti, seksa lembu tu terjerut. Cara ikatan juga hendaklah betul. Di sini, anda akan mula menghargai pembelajaran teknik simpul tali ketika anda masuk pengakap zaman sekolah dulu.

6. Peringkat ini paling kritikal. Sesi merebahkan lembu. Oo ye, sebelum tu, kena akad dulu. Kalau masih belum akad jual beli, kena akad dulu. Contohnya, “saya beli sebahagian lembu hok Pok Mat beli nih” lalu dijawab Pok Mat, “saya jual”. Then, akad pada tukang sembelih pulak. Contohnya, “Saya wakil ke Ayoh Chik untuk sembelih lembu korban ni untuk bahagian saya”. Semua yang mengambil bahagian untuk lembu tersebut mestilah akad dulu kat tukang sembelih tu. Ok, bereh bahagian akad.

7. Jom kite perebah lembu pulak. Tenaga kerja yang ramai diperlukan untuk sesi ini. Kalau anda tidak tahu menahu tentang teknik melapah daging, anda boleh turut serta dalam merebahkan lembu. Pegang tali sikit pun dah ok lah tu. Sekurang-kurangnya anda menyumbang sesuatu.

8. Sekarang, kita nak rebahkan lembu tu ke sebelah kiri so, ikat tali pada kaki kirinya, depan dan belakang. Tali-tali ini akan ditarik ke sebelah kanan. Tali pada tengkuknya tadi ditambat pada sebatang tiang atau batang pokok. Jika semua sudah bersedia, ayuh kita mulakan. Tarikk!!! Tali yang diikat pada kaki kiri tadi ditarik ke sebelah kanan oleh beberapa orang sehinggalah lembu tu landing dengan sopannya jika jinak. Kalau liar, mungkin akan mengambil masa yang lama.

9. Lembu yang terpinga-pinga sudah terbaring. Tali yang diikat pada sebelah kaki tadi disimpulkan pada keempat-empat kaki lembu tersebut. Tukang sembelih dengan muka yakin sedia dengan pisau yang tajam. Lembu tersebut akan di’khejong’ oleh seramai mungkin. Ini untuk mengelakkan lembu itu meronta-ronta ketika disembelih.

10. Tiba saat yang paling penting, sambil membaca selawat dan doa serta bismillah, Tukang sembelih mengeluarkan pisau yang disorok dari lembu dari tadi lalu memotong dua urat yang utama. Urat ape adik-adik? Ye..betul. Urat halkum dan urat merih. Kalau tak terpotong dua urat ni, kira tak sah la sembelihan tu. Yang ambil bahagian dalam korban ni, jangan terlalu ralit menonton. Anda wajib niat korban sebelum sembelihan dilakukan.

11. Saat ini paling sayu. Lembu yang diberkati itu meronta-ronta sehinggalah ia menghembuskan nafas terakhir. Bila dah kompem, lembu tu sudah tidak bernyawa, barulah sesi melapah dilakukan.

12. Teknik melapah memerlukan skil dan kemahiran yang tinggi untuk memastikan pembaziran tidak berlaku. Orang yang kurang mahir biasanya akan menanggalkan kulit lembu beserta dagingnya sekali dan jika dihiris daging yang melekat pada kulit tersebut boleh mencapai angka berkilogram banyaknya.

13. Part melapah ni, boleh buat 2 atau 3 orang. Biasanya dimulakan dengan membuat gelung kat kaki. Contohnya, untuk kaki belakang, buat hirisan gelung pada atas kasut lembu tersebut. Selepas itu, bermula dari gelungan itu, kulit lembu dihiris ke bawah sehingga ke bahagian pelvic.

14. Begitu juga kaki hadapan, gelung dibuat sebelum hirisan dilakukan ke bawah sehingga ke bahagian andomen. Proses membuang kulit amat susah. Ini kerana, banyak daging yang melekat pada kulit tersebut. Lebih-lebih lagi, daging bahagian ini yang lebih dikenal sebagai daging selasih, amat lembut dan sesuai untuk barbecue. Proses menanggalkan kulit haruslah dilakukan secermat mungkin.

15. Jika sudah dinyahkulit, keempat-empat belah kaki tersebut dipotong dan digantung untuk sesi melapah seterusnya. Pelapah-lapah daging di bahagian seterusnya akan berusaha memastikan tulang yang tinggal seputih mungkin. Jika ada kemerah-merahan, itu tandanya masih ada daging yang melekat pada tulang tersebut. Kalau boleh, ketika sesi melapah dilakukan, jangan dibuat di tempat berpasir kerana jika daging terkena pasir, amatlah susah untuk menanggalkannya kembali.

16. Selepas dipotong keempat-empat kaki, tiba masa untuk membelah tulang rusuknya. Sebelum itu, pastikan urat utamanya (kelihatan seperti paip mesin basuh) ditarik keluar terlebih dahulu.

17. Setelah dikeluarkan tulang rusuknya, tibalah sesi terakhir. Bahagian dalaman dikeluarkan satu persatu dengan berhati-hati. Mula-mula, cari hempedu dulu. Lepas jumpa, buang. Selepas itu, bahagian-bahagian lain seperti limpa,hati, ‘telepung’ etc dikeluarkan. Proses ini haruslah dilakukan dengan berhati-hati kerana jika tersilap langkah, ia bisa membocori perut lembu tersebut. Jika terbocor, keluarlah segala cairan hijau yang mengeluarkan haruman yang kurang menyenangkan.

18. Malas nak cite panjang, bila dah bawak keluar semua, perut itu bersama usus-ususnya dikeluarkan dan diangkut dengan menggunakan kereta labi untuk dibuang di tempat lain.

19. Semua bahagian lain dilapah termasuk kepala lembu tersebut.

20. Daging-daging ditimbang mengikut bahagian yang telah ditetapkan.

RESULTS AND OBSERVATIONS



DISCUSSION

Korban (dipanggil gherban dalam bahasa Terengganu) bermaksud menyembelih binatang ternakan pada hari Aidiladha dan pada hari-hari Tashriq dengan tujuan untuk beribadah. Hukum asal ibadah korban adalah sunat muaakkad (sunat yang sangat dituntut) ke atas orang islam yang baligh serta sempurna akal. Maka, tidak sah dibuat korban bagi orang yang hidup melainkan dengan izinnya dan tidak sah juga dibuat korban bagi orang yang telah mati jika si mati tidak berwasiat untuk berbuat demikian.

Jumhur ulama’ mengatakan ibadah korban adalah sunat ke atas orang yang mampu. Oleh itu, makruh bagi orang yang mampu berkorban tetapi tidak melakukannya. Walau bagaimanapun, jika ditinggalkan tanpa sebarang keuzuran, ia tidak berdosa dan tidak wajib mengqada’nya.

Korban hendaklah dilakukan setelah selesai solat sunat Aidiladha pada hari ke sepuluh Zulhijah hingga jatuh matahari pada 13 Zulhijah. Haiwan yang boleh dikorbankan terdiri daripada binatang ternakan tertentu atau binatang an’am iaitu bagi kambing, biri-biri atau kibash, seekor dijadikan korban untuk seorang, manakala bagi lembu, kerbau dan unta, seekor boleh dijadikan tujuh bahagian korban. Binatang tersebut juga hendaklah cukup umurnya. Jika ia seekor kambing,unta atau lembu, ia mestilah berumur 2 tahun lebih. Jika unta menjadi pilihan, umurnya mestilah melebihi lima tahun. Binatang korban hendaklah sihat, tidak berpenyakit dan selamat daripada kecacatan atau aib yang boleh mengurangkan dagingnya atau bahagian lain yang boleh dimakan.

Sunat bagi orang yang empunya korban memakan sebahagian daripadanya. Firman Allah Taala dalam Surah Al-Hajj, ayat 28 bermaksud: "Dengan yang demikian, makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang korban itu dan berilah makan kepada orang-orang yang susah yang fakir miskin." Bagi korban yang diwasiatkan oleh si mati, maka orang yang melaksanakannya tidak boleh memakan daging korban wasiat tersebut dan ia juga tidak boleh dihidangkan kepada orang kaya kecuali hal ini sudah diwasiat sedemikian.

Berdasarkan ayat tadi, para ulama’ berpendapat bahawa selain daripada sunat dimakan, ia juga wajib untuk disedekahkan kepada orang-orang fakir atau miskin yang Islam dalam keadaan mentah lagi basah. Tidak memadai jika daging-daging korban itu dihadiahkan keseluruhannya kepada orang-orang kaya. Begitu juga tidak memadai, jika daging tersebut dimasak kemudian dipanggil orang-orang fakir dan miskin untuk memakannya kerana hak mereka itu bukan pada makan daging tersebut, tetapi memiliki daging berkenaan. Maka tidak tercapailah matlamat korban itu.

Menurut para ulama’, sunat bagi orang yang berkorban membahagikan daging korbannya kepada 3 bahagian. Satu pertiga untuk dimakan, satu pertiga untuk disedekah kepada fakir miskin dan satu pertiga lagi untuk dihadiahkan kepada orang kaya. Namun, yang afdhal adalah disedekahkan semuanya, melainkan dimakannya sedikit sahaja iaitu kadar beberapa suap untuk mengambil berkat daripadanya kerana ini lebih mendekatkan diri kepada taqwa dan jauh daripada sifat mementingkan diri sendiri.

Memberikan daging korban sunat sebagai hadiah kepada orang kaya islam adalah harus. Walau bagaimanapun, hadiah itu setakat untuk dimakan sahaja, bukan untuk tujuan memilikinya. Ini bererti dia tidak boleh menjualnya, membahagikannya atau sebagainya, kecuali mensedekahkan kepada fakir atau miskin.

Berbeza pula dengan fakir miskin, daging yang disedekahkan kepadanya itu menjadi milik mereka dan mereka dibolehkan untuk menjual daging tersebut atau membahagikan kepada orang lain jika mereka mahu.

Antara perkara yang wajib kita tahu ialah tidak sah dan haram menghadiahkan daging korban kepada kafir kerana ia adalah perkara yang berhubung dengan ibadat. Oleh sebab itu, sekiranya ada bahagian daging tersebut yang diberikan kepada bukan Islam, maka wajib diganti dengan daging lain menyamai kadar yang diberikan itu. Selain itu, kepala, kulit, tulang, ekor atau daging binatang korban haram dijadikan upah kepada penyembelih atau petugasnya, tetapi harus diberikan kepadanya atas nama sedekah atau hadiah.

CONCLUSION
Semoga Allah taala menerima amalan korban kita dan segala amalan lain yang telah dan akan kita lakukan.

REFERENCES
Khutbah Jumaat, 27 November 09 di Masjid Sungai Derhaka, Kuala Terengganu.

# methods dan prosedures di atas adalah berdasarkan pengalaman penulis semata-mata. Caranya mungkin berbeza di tempat lain.

# Hukum-hukum berkaitan ibadah korban di atas ditulis berdasarkan khutbah jumaat pada Aidiladha baru-baru ini di Masjid Sungai Derhaka. Teks khutbah tersebut disediakan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Negeri Terengganu. Jika terdapat sebarang kesilapan, sila perbetulkan.

# Kenapa UNGS 4319? Kerana by 3rd semester of 4th year (selepas habis belajar la) kita (brothers) sepatutnya dah tau benda ni semua kerana ia penting untuk kita semua. (sebab tu kredit hour 9..heheh)


~Terima kasih kerana sudi membaca entri terpanjang ini~
.:::Selamat Hari Raya Aidiladha:::.
10 Responses
  1. hajarzainal Says:

    mantap lah
    i give full marks for this report.

    yang benar
    Prof Hajar
    (hehe)


  2. pengikut blog Says:

    dasyat.. dasyat... stuju dgn prof hajar. report terbaik dlm sejarah kulliyyah of pharmacy.


  3. haziah Says:

    haha oit sapik! ko nih mmg suke plagiarism kan kan kan?? da la tiru aku nye status, pastu ko tiru lak c syahrir haha nway mmg mantop!


  4. Mohd Syafiq Says:

    Hehe..tenkiu2 prof hajar dan 'pengikut blog'..harap memberi manfaat..;p

    erm..haziah, ape yg tiru syahrir nye..aku tengok xde bnde same pun..kompius2..heh..


  5. Kunangsepi Says:

    i like this post..walopon terpanjang ttp baca satu demi satu..nice try but betol ke ada plagiarism di situ..aiyoo...tak baek tau...haha...ke fitnah semata..


  6. Mohd Syafiq Says:

    Haha..kunangsepi, haziah saje2 buat harubiru kat sini..mane ade plagiat..penat kot studi dlu nk tulis pnjg2..huu..refer blog syahrir kt link aku kalau xcaye..huu..(buat2 sedih)

    nway, moga mndapat manfaat..;p


  7. Kunangsepi Says:

    yela tiru...gaya persembahan guna thesis ni kan syahrir dah guna..aiyooo...xpelaa...yg penting kerangka mgkin sama, isi lain ek..ko tetap ori..jgn down plak..


  8. Mohd Syafiq Says:

    Haha..tu LS, aku lab report biasa je..xprasan pun mase buat ni..haha,tetiba je gaduh psl bnda ni..ni smua ko nye pasal haziah!!

    Heheh..yg pnting content tu org phm..bkn nk compete style or format ke..heh..;p

    Kunangsepi, bila nk buat ulasan psl fitnah ramai kpd tok guru tu..aritu, aku nk buat, tp takut plak azwan ali saman aku juta2..


  9. Kunangsepi Says:

    bab politik aku takot la..tak psl la masok ISA..walopon aku sgt menghormati tok guru, tp xmmpu nak menyokong melalui blog...haha..


  10. aDi Says:

    nk lapah daging paling sng gune pisau due kupang. yg kecik tu. tajam dan efektif. x pcaye cube. skali harung je.