Cerita Laman Iqra




Langit gelap terdampar luas, diboboti bintang-bintang bergemerlapan, sedikit cerah dengan suluhan setia sang purnama. Tiga lelaki melangkah keluar dari sebongkah merah, menapak ke perut rumah. Langkah mereka terhenti seketika di pagar karat. Kepala didongak menikmati lukisan agung ya Rabbul Jalil. Subhanallah. Bayu dingin prahara malam meniup lembut, meresap segar. Lelaki pertama bersuara, berkopiah putih bersih.

“Guano projek DnT kito. Eh, demo keno buat skim pinjamei buku dok. Demo nok buat guano?”

“ Hor, kawe buat blog kot. Pernah jugok bena, terpikir nok buat blog review buku. Sajo-sajo jah. Dok la puah sangat maso khejo kekgi. Kurang-kurang ado bendo nok buat. Doh DnT suruh buat projek pinjaman buku ni, kawe wat slalu kot blog tu. Ke gane,” terangku.

“Hor molek-molek,” sampuk lelaki ketiga, pemimpin gagasan ukhuwwah kami. Perbualan kami berterusan mengorbankan hampir setengah jam di bawah terang bulan.

Di situlah bermulanya Laman Iqra. Pada awalnya, saya ditugaskan untuk mengendalikan skim pinjaman bahan ilmiah. Projek ini memberi peluang kepada rakan-rakan untuk berkongsi buku-buku yang mereka ada untuk bacaan sahabat yang lain. Saya membina sebuah blog khas untuk projek ini. Idea ‘blog book review’ ini sudah lama terbuku kat kepala ni, tapi dizahirkan selepas tugasan ini diamanahkan. Tapi,kebanyakan book review kat dalam blog tu hanya disalin daripada cover belakang buku-buku tersebut. Hanya jika ada masa terluang, ulasan peribadi pembaca tentang buku itu dikongsi bersama untuk tatapan umum.

Sambutan terhadap buku-buku pinjaman memang kurang memberangsangkan. Memang sudah dijangka. Haha. Lagipun,niat asal saya nak buat Laman Iqra tu, hanya untuk perkongsian info sahaja, bukan untuk pinjaman. Tapi tak apa. DnT menggunakan platform Laman Iqra untuk menyediakan khidmat pinjaman. Setakat ini, lebih kurang 5 buah buku sudah dipinjam. Teringat masa mula-mula projek ni start dulu.

"Min, jolo ko nok buat skim pinjaman buku ni. Kawe segho memei takdok oghe nok pinjam. Sek-sek kito sibuk blako sem ni. Takdok maso nok pinje, baco buku-buku ni.”

“Takpo, pik. Demo buat dulu. Oghe nok pinje ko dok laen cito. Hok peting, kito usoho doh. InsyaAllah buleh doh pahalo situ. Kito dok rugi gapo-gapo pun, bukan keno wat khejo berat pun. Buku-buku pun, hok kito belako,” Itu jawapan Shahmin, ketua DnT berkaliber ketika saya mempersoalkan projek ini suatu ketika dahulu.

Ketika IPhA leadership camp aritu, Aizuddin, presiden IPhA ada mengutarakan cadangan nak buat projek bedah buku. Lecturer-lecturer akan dijemput untuk promosikan buku-buku dan beliau memohon untuk menggunakan Laman Iqra. Nanti beliau akan bagitau kot kalau jadi.
Bersama Ustaz Pahrol Md Juoi (tiga dari kanan)


Akhir kata, saya ingin kongsikan kata-kata Ustaz Pahrol Mohd Juoi ketika menghadiri ceramahnya di Auditorium KOM semalam.

“Ilmu itu mengalir ibarat air. Air mengalir dari atas ke bawah, itu Sunnatullah. Mana tempat yang paling rendah, di situ banyak terkumpul air. Sebab itu, tadahlah ilmu dengan hati yang merendah diri. Semakin kita merendah diri ketika menimba ilmu, semakin banyak yang kita dapat, InsyaAllah.”

“Air yang static akan berkarat dan mengumpulkan keladak manakala air yang mengalir tidak akan berkarat. Begitulah sifat orang yang berjaya di dunia dan di akhirat, orang yang sentiasa belajar (continuous learning). Leaders are learners. Apabila kita berhenti belajar, kita akan berhenti memimpin.”

“ Jika mata tak nampak ketika tiada cahaya, hati tidak akan nampak bila tidak ada ilmu. Ilmu itu cahaya manakala kejahilan itu adalah kegelapan.”

Wallahu’alam~
1 Response
  1. saya kurang bersetuju dengan pernyataan di atas .."ketua DnT berkaliber".

    kalau pic laman iqra' kemah.. baru ambo stuju.. nyungguh molek wak kijo.. timo ksh byk la. bhgn kita lepas doh..